کاوش در غار وزمه و بررسی منطقه اطراف آن در کوه های قاضی‌وند،  دشت اسلام آباد غرب، کرمانشاه 1398

غار وزمه در جنوب شرق اسلام آباد غرب، در ارتفاعات قاضی وند در استان کرمانشاه قرار دارد. کشف مجموعه بزرگی از بقایای جانوری اواخر پلیستوسن، دندان آسیای کوچک یک کودک نئاندرتال و همچنین بقایای انسانی و مواد فرهنگی اوایل هولوسن (نوسنگی و مس سنگی) در این غار و سالیابی شماری از آنها اطلاعات مهمی درباره استقرارهای انسانی، جانوری و دیرینه محیط آنها طی دوره های مذکور در غرب زاگرس را ارایه کرده است.

با توجه به اهمیت این یافته ها که عمدتا خارج از بستر اولیه به دست آمده اند، برنامه کاوش مجدد این این غار و بررسی اطراف آن در پاییز سال 1398 انجام شد. هدف این برنامه گمانه زنی در انتهای غار وزمه به منظور شناسایی نهشته های برجا، سرند نهشته های حاصل از حفاری غیر مجاز در دامنۀ مقابل غار بمنظور گردآوری بقایای جانوری، سفال، دست ساخته ها و سایر بقایای احتمالی و بررسی اطراف غار وزمه به شعاع چند کیلومتر بمنظور شناسایی سایر مکانهای احتمالی و منابع سنگ خام در محدودۀ غار بود. 

برای دریافت فایل اینجا را ببینید.

منبع: بیگلری، فریدون، مرجان مشکور، سونیا شیدرنگ، مرتضی رحمتی، حسین داودی، امیر ساعد موچشی، کمال طاهری، سجاد سمیعی و کامیار عبدی 1399، کاوش در غار وزمه و بررسی منطقه اطراف آن در کوه های قاضی‌وند، دشت اسلام آباد غرب، کرمانشاه 1398، مجموعه مقالات کوتاه هجدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران، گردآورنده: روح اله شیرازی، صص 144-137، پژوهشکده باستان‌شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران

از شبیه‌سازی انقراض نئاندرتال‌ها با ابررایانه تا ریسمان 40‌هزار ساله!

امسال دنیای باستان‌شناسی و دیرین‌انسان‌شناسی هم مثل سایر رشته‌ها زیر سایه سنگین همه‌گیری و قرنطینه دوران دشواری را گذراند. اما با وجود این، محدودیت‌ها و کم‌شمار بودن پژوهش‌های میدانی، انتشار نتایج پژوهش‌ها و یافته‌های جدید مثل سال‌های اخیر کماکان ادامه داشت. در این نوشتار ابتدا مروری دارم بر منتخبی از کشفیات و پژوهش‌های باستان‌شناسی پارینه‌سنگی و دیرین‌انسان‌شناسی از گوشه و کنار جهان و سپس به کشفیات پارینه‌سنگی مهم در ایران و عراق می‌پردازم. برای دریافت فایل اینجا را ببینید

غارهای کارستی کرمانشاهان و جایگاه آنها در مطالعات باستان شناسی ایران و جهان

در پی انتشار مصاحبه ای با ایسنا درباره غارهای کرمانشاه در اردیبهشت نودونه، به درخواست مهندس کمال طاهری، سردبیر ماهنامه کرمانشاهاب، مصاحبه مفصلتری دراینباره داشتم که فایل پی دی اف آنرا می توانید از اینجا دریافت کنید.

دو یافته جدید از دنیای نئاندرتالها

انسان‌های نئاندرتال کماکان در ماه‌ نخست سال میلادی جدید خبرساز بودند. در اینجا به دو مورد از یافته‌های اخیر از ایتالیا و روسیه می پردازم. یکی از این موارد کشف شواهدی از صید صدف در کف دریای مدیترانه توسط نئاندرتال‌ها و دیگری کشف یک سنت ابزارسازی در سیبری است که بسیار مشابه سنت اروپایی هم دوره آن است.

نئاندرتال‌ها هم شیرجه می‌زدند

مدارک باستان‌شناسی منتشرشده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها از منابع دریایی هم استفاده می‌کردند. صدف‌های دریایی یافت‌شده در سکونت‌گاه‌های این انسان در اروپا خصوصاً در اسپانیا و ایتالیا گواهی بر این مدعاست. آنها اغلب صدف مورد نیاز خود را از سواحل مدیترانه و اقیانوس گردآوری می‌کردند، اما کسی تصور نمی‌کرد که آنها شناگرهای ماهری باشند و بتوانند در آب‌های ساحلی شیرجه بزنند و صدف‌ها را از کف دریا گردآوری کنند. اخیراً مقاله‌ای در ژورنال «پلاس وان» منتشر شد که چنین قابلیتی را در نئاندرتال‌ها تایید می‌کند (Villa et al 2020)). نتایج ارایه‌شده بر اساس بررسی مجدد مجموعه‌ای از ابزارهای صدفی است که بیش از نیم قرن پیش در کاوش غار «موشرینی» در ساحل غربی شبه‌جزیره ایتالیا یافت شده است. سال‌یابی دندان حیوانات از لایه‌های حاوی ابزارهای صدفی قدمتی بین نود تا صد هزار سال پیش را نشان می‌دهد. «پاولا ویلا» و همکارانش با بررسی میکروسکوپی سطح بیش از صدوپنجاه قطعه صدف که اغلب آنها آثار روتوش یا استفاده در لبه دارند، متوجه شدند که شماری از صدف‌ها دارای سطحی تازه و بدون آثار ساییدگی شن‌های ساحلی هستند. این موضوع نشان می‌دهد که صدف نرم‌تنان دوکفه‌ای زمانی که زنده بوده‌اند، از کف دریا صید شده‌اند. صدف‌هایی که از ساحل دریا گردآوری می‌شوند، معمولاً دارای آثار خراش و ساییدگی حاصل از جابجایی توسط امواج در ساحل هستند و سطح بیرونی آنها اغلب مات است. اما در نمونه‌های کف دریا این سطوح اغلب براق هستند. با توجه به این مشاهدات، ویلا و همکارانش معتقدند که صدف‌ها از عمق دو تا چهار متری آب‌های ساحلی گردآوری شده‌اند. مهارت در شنا و غوطه‌وری لازمه دسترسی به این بخش‌های کف دریا بوده است و نئاندرتال‌های ساکن غار موشرینی می‌بایست چنین قابلیتی داشته باشند تا بتوانند به کف آب‌های ساحلی دسترسی پیدا کنند. این نرم‌تنان معمولاً در شن‌های کف دریا خود را پنهان می‌کنند و نئاندرتال‌ها می‌بایست در حین شنا کف دریا را جست‌وجو می‌کردند تا بتوانند صدف‌ها را صید کنند. علاوه بر صدف‌ها، تعدادی سنگ پا در لایه‌های استقراری غار یافت شده‌اند که نخستین مدرک از کاربرد چنین سنگ‌های آذرینی در میان نئاندرتال‌هاست. هرچند کاربرد این سنگ پاها مشخص نیست، اما با توجه به سطح زبری که دارند شاید برای ساییدن استفاده می‌شده‌اند. علاوه بر این مدرک جدید از غار موشرینی، بررسی مجرای گوش جمجمه نئاندرتال‌ها نشان داده که در برخی موارد توده‌ای استخوانی در مجرای گوش آنها رشد می‌کرده که معمولاً به علت تماس مکرر با آب سرد شکل می‌گیرد. این پدیده در شناگران حرفه‌ای امروز هم دیده می‌شود. به این ترتیب با هر کشف جدید باستان‌شناسان بیشتر به شباهت‌های رفتاری نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن پی می‌برند؛ موضوعی که بسیاری از پژوهشگران تا مدت‌ها انکار می‌کردند و نئاندرتال‌ها را ابتدایی و فاقد بسیاري از رفتارها و توانمندی‌های انسان مدرن می‌دانستند.

مهاجرت چند هزار کیلومتری نئاندرتال‌ها

گروهی از پژوهشگران روسی، استرالیایی، لهستانی، آلمانی و کانادایی اخیراً نتایج مطالع جدیدی در منطقه آلتای سیبری را در «ژورنال آکادمی ملی علوم آمریکا» منتشر کردند که نشان از یک مهاجرت طولانی از شرق اروپا به جنوب سیبری در اواخر دوره پارینه سنگی میانی است (Kseniya et al 2020). شواهد یافت شده مربوط به غار «چاگیرسکایا» در کوههای آلتای در جنوب سیبری است. منطقه آلتای به علت یافته‌های مهم آن خصوصاً غار «دنیسووا» طی سال‌های اخیر همواره در صدر اخبار دیرین انسان‌شناسی و باستان‌شناسی بوده، اما غار چاگیرسکایا کمتر در رسانه‌ها مطرح بوده است. از حدود سیزده سال پیش که کاوش در این غار شروع شد، بیش از هفتاد قطعه از بقایای استخوان‌بندی نئاندرتال‌ها و بیش از نود هزار دست ساخته سنگی آنها به همراه بقایای جانوران شکار شده در غار یافت شده است. سن‌سنجی ها نشان می‌دهد که غار حدوداً بین پنجاه تا شصت هزار سال پیش سکونتگاه نئاندرتال‌ها بوده است. بررسی بقایای جانوری و دیرین‌محیطی نشان می‌دهد که ساکنان غار در محیط استپی سرد و خشک اطراف غار عمدتاً بیزون و اسب وحشی شکار می‌کردند.

موضوع جالب توجه درباره این غار وجود یک سنت ابزارسازی با خاستگاهی در مرکز و شرق اروپا است که «میکوکی» یا «کَیلمسر» گفته می شود. شاخصه این سنت ابزارسازیِ دوره پارینه‌سنگی میانی استفاده از فناوری دورویه و ساخت ابزارهایی با تراش دو رویه در یک یا دو لبه جانبی است. ابزارهای سنگی دوره پارینه‌سنگی میانی اغلب بصورت یک رویه شکل دهی و روتوش می‌شدند که بسیاری از آنها در گروه صنعت موستری جای می‌گیرند. اما سنت فناوری دورویه در برخی از مکان‌های پارینه‌سنگی میانی خصوصاً در مرکز و شرق اروپا تا شمال قفقاز دیده می شود. پژوهشگران با توجه به شباهت فناوری دورویه در منطقه آلتای با سنت میکوکی اروپا معتقدند که نئاندرتال‌هایِ دارای سنت ابزارسازی میکوکی از شرق دریای سیاه و در پی گله‌های مهاجر اسب وحشی و گاو وحشی به سمت شرق حرکت کرده و بتدریج با عبور از شمال دریای کاسپی به منطقه آلتای رسیده‌اند.  بنظر می‌رسد که شواهد ژنتیک از دو غار چایگرسکایا و دنیسووا چنین مهاجرتی را تایید کند. مدارک ژنتیک نشان می‌دهد که دو موج مهاجرتی انسان نئاندرتال به منطقه آلتای روی داده است. اولی در حدود یکصد هزار سال پیش رخ داده که شواهد آن در غار دنیسووا دیده می‌شود و دومی در حدود شصت هزار سال پیش اتفاق افتاده که می‌توان آنرا در غار چایگرسکایا ردگیری کرد. نئاندرتال‌های چایگرسکایا از جنبه ژنتیک به جمعیت‌های نئاندرتال اروپایی شبیه هستند. مدارک باستان‌شناسی یافت شده در غار هم تلویحاً این ارتباط با جمعیت‌های اروپای نئاندرتال را تایید می‌کند. با توجه به تمامی این شواهد تیم پژوهشگران چاگیرسکایا معتقدند که نئاندرتال‌ها در دومین مهاجرت خود طی فاصله پنجاه تا شصت هزار سال پیش سنت ابزارسازی میکوکی را با خود به جنوب سیبری آورده اند. علاوه بر این غار آثار سنت میکوکی در چند مکان دیگر از آلتای گزارش شده است.

منابع:

Kseniya A. Kolobova el al. 2020, "Archaeological evidence for two separate dispersals of Neanderthals into southern Siberia," PNAS. www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.1918047117

Paola Villa, Sylvain Soriano, Luca Pollarolo, Carlo Smriglio, Mario Gaeta, Massimo D’Orazio, Jacopo Conforti, Carlo Tozzi. 2020. Neandertals on the beach: Use of marine resources at Grotta dei Moscerini (Latium, Italy). PLOS ONE, 15 (1): e0226690 DOI: 10.1371/journal.pone.022669

برای دریافت مقاله اینجا را ببینید

منبع: روزنامه شرق، صفحه علم، شماره 3658، سال هفدهم، پنج شنبه، 8 اسفند 1398

 

کشفیات دیرین‌انسان‌شناسی و باستان‌شناسی پارینه‌سنگی در سال 2019

 

سال میلادی 2019 را می‌توان سالی پربار برای باستان‌شناسی پارینه‌سنگی و دیرین‌انسان‌شناسی دانست. کشفیات جدید در قاره‌های مختلف و انتشار نتایج پژوهش‌های چند ساله اخیر ما را به درک بهتر تاریخ پراکنش جوامع انسانی و تغییرات فرهنگی و زیستی انسان‌های عصر پارینه‌سنگی و چگونگی این تغییرات نزدیک‌تر کرد. در یمطلبی که امروز در روزنامه شرق منتشر شد به برخی از این کشفیات مهم طی سال 2019 پرداخته ام که بر اساس یافته‌های هر قاره ارایه شده است. پایان مطلب هم به مهم‌ترین یافته ایران طی این سال اختصاص دارد.

روزنامه شرق، پنج شنبه 24 بهمن 1398، شماره 3646

برای دریافت مقاله اینجا را ببینید

استقرارهای پارینه‌سنگی قدیم و میانی در شمال البرز و تالش، جنوب دریای کاسپی

موقعیت جغرافیایی البرز در جنوب دریای کاسپی، بین قفقاز در غرب و آسیای میانه در شرق، همراه با تنوع چشمگیر زیست‌محیطی آن، باعث شده این منطقه نقش مهمی در پراکنش جوامع انسانی پارینه‌سنگی و فرهنگ‌های آنها طی پلیستوسن بازی کند. بر اساس یافته‌های موجود انسان‌ریخت‌ها حداقل از اواخر دوره پارینه‌سنگی قدیم در این منطقه حضور داشته اند. هرچند با توجه به کشفیات دمانیسی در قفقاز این احتمال قویاٌ وجود دارد که طی گسترش نخستین موج جمعیتی انسان راست قامت از آفریقا به آسیا، این انسان‌ریخت‌ها وارد منطقه البرز نیز شده باشند. غار دربند رشی در البرز مرکزی نشان می دهد که همانند جنوب قفقاز، در البرز نیز شماری از غارها بصورت متناوب مورد استفاده گروه‌های شکارگر-گردآور و خرس‌های غار بوده‌اند.

با توجه به یافته‌های غار کیارام، یرشلمان، بوزیر و چند محوطه باز دیگر، گروه‌های شکارگر-گردآور پارینه‌سنگی میانی در اکثر نواحی البرز حضور داشته‌اند. آغاز این دوره در البرز با توجه به سالیابی‌های آزیخ احتمالاٌ در حدود 200 هزار سال پیش و پایان آن با توجه به یافته‌های زاگرس احتمالاٌ در حدود 40 هزار سال پیش بوده است. وجود گونه‌های منطبق با محیط‌های جنگلی و نیمه جنگلی مثل گوزن (مرال)، گاو وحشی و خرس در مکان‌های کاوش شده نشان می‌دهد که این سکونت‌ها احتمالاٌ مربوط به دوره میان یخچالی یا یک میان دوره‌ی کم یخبندان آشکوب ایزوتوپی 5 هستند که در چارچوب زمانی تقریبی بین  128 هزار سال تا حدود 70 هزار سال پیش جای می‌گیرند.

برای دریافت مقاله اینجا را ببینید

برای دیدن مقاله اینحا را ببینید

نخستین ساکنان ایران زمین

 

نخستین انسان‌های ساکن ایران چه کسانی بودند و تاریخ حضور آن‌ها در این سرزمین به چند هزار سال پیش باز می‌گردد؟ برای بسیاری از مردم جواب این سوال تاریخ هایی در حدود سه هزار سال یا حداکثر هفت هزارسال است! اما واقعیت این است که پیش از آغاز یکجانشینی و شکل‌گیری نخستین روستا‌ها در حدود ده هزار سال پیش، ساکنین فلات ایران برای صد‌ها هزار سال از طریق شکار حیوانات، صید آبزیان و گردآوری گیاهان و ریشه‌های خوراکی امرار معاش می‌کردند و بصورت کوچرو زندگی می‌کردند. تاریخ این ساکنین اولیه بنابه دلایل مختلف، تاریخی ناپیدا و کم‌شناخته است. زیرا برخلاف دوره‌های تاریخی که بیشتر مورد توجه باستان‌شناسان بوده، پژوهشگران کمی به این دوره پرداخته‌اند. از سوی دیگر مدارک باقیمانده از جوامع اولیه شکارگر و گردآور خوراک معمولا بسیار کم حفظ شده است. در نتیجه ما امروز این دوران طولانی را که بیش از نود درصد تاریخ سکونت انسان در این سرزمین را تشکیل می‌دهد بسیار کم می‌شناسیم.

برای دریافت فایل اینجا را ببینید

شواهد احتمالی از آدمخواری در میان شکارگران اواخر عصر سنگ در جنوب زاگرس

 

غار نیمه ویران اشکفت گاوی که خرابه‌های آن سال‌ها پشت تاسیسات سنگ‌شکنی پتروشیمی مرودشت  پنهان مانده، رازهای شگفتی از زندگی و مرگ نیاکان عصر سنگ ما را در دل خود پنهان کرده است. این غار زمانی سکونتگاه گروه‌هایی از شکارگران اواخر دوران پارینه‌سنگی بود که طبق بررسی‌های اخیر دو پژوهشگر امریکایی همنوعان خود را قصابی می کردند و احتمالا می‌خوردند!

 اشکفت گاوی نخستین بار در بررسی باستان‌شناختی مرودشت توسط باستان‌شناس فقید امریکایی ویلیام سامنر در سال 1348 شناسایی شد. پس از گذشت تقریبا یک دهه، مایکل روزنبرگ طی بررسی غارها و دیگر مکان‌های دوران پارینه‌سنگی مرودشت در سال 1357 در این غار کاوش محدودی انجام داد که در نتیجه آن آثاری از سه دوره مختلف پارینه‌سنگی با قدمتی بین حدود 12 هزار سال تا بیش از 40 هزار سال کشف شد. این آثار شامل ابزار سنگی، استخوان حیوانات و شماری قطعات استخوان و دندان انسان بود که نشان دهنده استفاده شکارگران دوره های پارینه سنگی‌میانی، جدید و فرا پارینه‌سنگی از این غار بود...

 برای دریافت فایل پی دی اف یادداشت اینجا را ببینید.

 

  مشخصات کتاب‌شناسی:

بیگلری، فریدون 1394،  شواهد احتمالی از آدمخواری در میان شکارگران اواخر عصر سنگ در جنوب زاگرس، دانشنامه، شماره 8، ص 119-118

بررسی های جدید پارینه سنگی در منطقه سرقلعه باویسی، ازگله، غرب استان کرمانشاه

نقشه سه بعدی ناهمواریهای منطقه ازگله و باویسی و موقعیت غارها و پناهگاههای بررسی شده

 

دشت­های کم ­ارتفاع حاشیه‌­ی زاگرس در غرب استان کرمانشاه از لحاظ استقرارهای پارینه­‌سنگی تقریباً ناشناخته هستند. بررسی اخیر دشت سرقلعه در منطقه‌­ی ازگله منجر به شناسایی شمار قابل توجهی از مکان­های پارینه­‌سنگی شد که برای نخستین ­بار اطلاعاتی از استقرارهای جوامع پارینه­‌سنگی جدید و فرا پارینه­‌سنگی در این نواحی کم­‌ارتفاع را به دست داد. در نتیجه‌­ی این بررسی­ها که با هدف شناسايي، نمونه‌­برداری و ثبت مکان­‌های واقع در غارها و پناهگاه­‌های صخره­‌ای طی دو مرحله در سال 1389 انجـام شد، تعداد 28 غار و پناهگاه صخره­ای در حاشیه­‌ی دشت سرقلعه و یک پناهگاه در حاشیه‌­ی رودخانه­‌ی داری زنگنه در جنوب و جنوب‌­غربی ازگله در استان کرمانشاه شناسایی شد. مکان­‌های شناسایی شده در سرقلعه باویسی شامل سه مجموعه غار و پناهگاه صخره­ای هستند که بین 520 تا 680 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده­‌اند. در بررسی این مکان­ها مجموعه­‌هایی از دست­ساخته‌­های­ سنگی گـردآوری شد که بـا توجـه به فناوری و گونه­‌شناسی عمدتاً به دوره­‌های پارینه­‌سنگی جدید و فرا پارینه‌­سنگی منتسب هستند.

دهانه یکی از غارهای بررسی شده در نزدیکی تنگ جنگه

نتایج حاصل از بررسی­های مذکور نشان می­دهد که این مناطق کم­ارتفاع واقع در کوهپایه‌­های غربی زاگرس طی دوره­های پارینه‌­سنگی جدید و فراپارینه‌­سنگی به طور مکرر مورد استفاده جوامع شکارگر ـ گردآورنده­ای بوده که از غارها و پناهگاه­‌های صخره­ای منطقه برای مقاصد مختلفی از جمله اردوگاه اصلی یا ایستگاه گذری استفاده کرده­‌اند.

 

نمونه هایی از ابزارهای دوره فراپارینه سنگی (18-12 هزار سال پیش) از منطقه بررسی سرقلعه

 

منبع:

بیگلری، فریدون و سونیا شیدرنگ 1392 استقرارهای اواخر پارینه­سنگی در کوهپایه­‌های غربی زاگرس، گزارش مقدماتی بررسی غارها و پناهگاه­‌های سرقلعه باویسی (ازگله)، استان کرمانشاه، باستان شناسی ایران 3، صص. 28-9.

 

بررسی میکروسکوپی چند ابزار سنگی دوره ی پارینه سنگی میانی از پناهگاه قلعه بزی، اصفهان

 

نمای عمومی پناهگاه صخره ای قلعه بزی 3

بررسی میکروسکپی لبه ابزارهای سنگی دوران پارینه سنگی یکی از شیوه هایی است که در چند دهه اخیر رواج فراوانی یافته و اطلاعات جالب توجه ای درباره نحوه استفاده از ابزارهای سنگی ارایه کرده است. متاسفانه در ایران این چنین بررسی های میکروسکپی چندان مورد توجه نبوده و تنها در چند سال اخیر است که ابزارهای دوران پارینه سنگی به دست آمده در ایران با این شیوه بررسی شده اند. 

در این مقاله نتایج بررسی میکروسکپی مقدماتی چند ابزار سنگی از نوع تیزه مربوط دوره­ی پارینه­سنگی میانی، با قدمت بیش از چهل هزار سال پیش، از پناهگاه صخره­ای قلعه بزی در جنوب غربی اصفهان ارایه می­شود. سه تیزه از مجموعه­ی دست­ساخته­های سنگی به­دست­آمده از گمانه­زنی پناهگاه مذکور برای بررسی ریز ساییدگی انتخاب شدند. با استفاده از میکروسکوپ دو چشمی (بزرگ­نمایی کم) و میکروسکوپ متالوگرافی (بزرگنمایی زیاد) ابزار­های مورد نظر از لحاظ وجود درز، لب پریدگی، ساییدگی، جلا و خش بـررسی شدند. آسیب­های طبیعی وارده مربوط به پس از نهشته­شدن نمونه­ها اندک بودند و تنها پتینه­ی روشنی در سطح حباب ضربه و بخش­هایی از ستیغ­ها و لبه­ها مشاهده شد. بر روی دو نمونه از ابزارها آثار ریز ساییدگی یافت شد. نمونه­ی نخست یک تیزه­ی دورویه است که آثار لب پریدگی و جلا در لبه­ی انتهایی آن دیده مـی­شود که نشانه­ی استفاده­ی آن در قصابی لاشه است. بررسی ستیغ­ها در بخش تحتانی منجر به شناسایی خش، ساییدگی و جلا در هر دو رویه شد، اما آثار ریز ساییدگی در سطح ستیغ­های بخش فوقانی مشاهده نشد. این الگو می­تواند نشانه­ی قرارگیری بخش تحتانی در دسته باشد. اگرچه از طریق ساخت و استفاده­ی تجربی یک نمونه­ی جدید، می­توان این فرضیه را مورد سنجش قرار داد. در سطح نمونه­ی دوم که یک تیزه است، آثاری از استفاده یافت شد که نشانه­ی برش مواد نرم تا نسبتا سفت و احتمالا در اثر قصابی لاشه شکار ایجاد شده است. 

تیزه موستری با آثار ساییدگی در لبه و بخش تحتانی

وجود شواهد ریز ساییدگی همراه با شرایط خوب حفاظتی مجموعه دست ساخته­های سنگی قلعه بزی این امکان را فراهم آورده که کل مجموعه (قلعه بزی 2 و قلعه بزی 3) به طور گسترده­تری از لحاظ ریز ساییدگی بررسی شود. چنین بررسی کاملی می­تواند اطلاعات ما را از شیوه­های استفاده از ابزار سنگی توسط انسان­های دوره­ی پارینه­سنگی میانی در مرکز فلات ایران و نحوه معیشت آن­ها افزایش دهد.

منبع:

 

Claud, E., F. Biglari, and J. Jaubert 2013 Preliminary use-wear analysis of several Middle Paleolithic points from Qaleh Bozi 3 rockshelter, Central Iran, Iranian Archaeology, Vol.3: 7-13

بازنگری مجموعه منتسب به دوره فراپارینه سنگی از مکان قلعه عسگر، البرز مرکزی

نقشه طبیعی بخشی از البرز و موقعیت قلعه عسگر در جنوب دماوند

محوطه باز قلعه عسگر در سال 1368 توسط هیات بررسی منطقه دماوند به سرپرستی زنده یاد عنایت اله امیرلو شناسایی و در سال 1369 کاوش شد. در کاوش محوطه مجموعه­ای از دست ساخته­های سنگی متکی بر تولید تیغه-ریز تیغه، بقایای یک اجاق، بخشی از لبه یک ظرف سنگی با تزیین کنده و تکه­ای از یک پیکرک گلی (شاخ بز) یافت شد. بقایای جانوری که عمدتا شکسته بودند، توسط دکتر مرجان مشکور بررسی شدند. در همان سال گزارش کوتاهی از این کاوش منتشر شد که در آن محوطه و یافته­های آن به دوره فراپارینه سنگی (18 تا 14 هزار سال پیش) منسوب شد. متاسفانه با مرگ نابهنگام ایشان نتایج این کاوش هیچگاه منتشر نشد. 

تیغه داس، ریز تیغه ساده و سنگ مادر منشوری تیغه-ریزتیغه

از آن زمان تاکنون، در بسیاری از انتشارات، قلعه عسگر به عنـوان یک مکان دوره فراپارینه سنگی معرفی شده است. مجموعه­ی قلعه عسگر در سال 1387 به بخش پارینه سنگی مـوزه ملـی ایـران منتقـل و بررسی اولیه­ آن انجام شد. در ایـن بـررسی روشن شد که مجموعه از لحاظ فناوری و گونه­شناسی دارای ویژگی­های مشخص صنایع نوسنگی منطقه است. پس از مدتی بررسی کامل مجموعه شامل طبقه­بندی جنس سنـگ­ها، انـدازه­گیری نمونه­ها و ثبت و ضبط مشخصه­های فناوری انجام شد. نتایج این مطالعه همراه با نتایج بررسی بقایای جانوری، سالیابی نمونه­های استخوان و منشایابی ابسیدین در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. مجموعه شامل سنگ مادرهای تیغه- ریز تیغه و تراشه، قطعات شکل­دهی و اصلاح سنگ مادر، یک کوبه­ی سنگی و شمار زیادی تیغه- ریز تیغه است. تولید تیغه- ریز تیغه هدف اصلی فناوری به کار رفته است و در تولید آنها هم از شیوه­ی ضربه غیرمستقیم (قلم و کوبه) و هم روش فشاری استفاده شده است. بسیاری از سنگ مادرهای تیغه- ریز تیغه یک سکویی بوده که در کناره­ها و سطح پشتی آنها آثار آماده­سازی دیده می­شود. شمار اندکی از نمونه­ها دارای روتوش و جلای داس هستند. در مجموع ویژگی­های فنی-گونه­شناختی صنعت قلعه عسگر نشان­دهنده­ی وجود یک استقرار یا استقرارهایی از دوره­ی نوسنگی در این مکان است. با توجه به نتایج این بررسی جدید، قلعه عسگر بایستی از سیاهه مکان­های فراپارینه سنگی ایران خارج و به مکان­های شناخته شده­ی نوسنگی در منطقه افزوده شود.

منبع

 

Biglari, F. 2013 A Reconsideration of the Purported Epipaleolithic Assemblage of Qaleh Asgar, Alborz Mountains, Iranian Archaeology, Vol.3: 46 

مقالات جدید درباره باستان شناسی پارینه سنگی ایران در مجله باستان شناسی ایران

 

در شماره های اخیر مجله باستان شناسی ایران که در آبان ماه 1392 منتشر شده، مقالاتی درباره چند پژوهش جدید پارینه سنگی در ایران منتشر شده که در پستهای بعدی به آنها خواهم پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر درباره شماره های جدید این مجله لطفا تارنمای ایران بوم را ببینید.

 

غار دواشکفت و الگوهای تامین و استفاده از منابع سنگ طی دوره پارینه سنگی میانی، دشت میانکوهی کرمانشاه

 

 

 

 

یکی از راههایی که باستان شناسان از طریق آن می توانند اطلاعاتی از نحوه استفاده انسانهای پارینه سنگی از محیط اطرافشان کسب کنند، بررسی جنس سنگهای استفاده شده در ابزار سازی است. سنگ آتشزنه یا چخماق از انواع سنگ مرغوبی است که در این دوره بکرات استفاده می شد. این نوع سنگ سیلیسی اغلب یا به شکل میان لایه های نه چندان ضخیم یا به شکل گرهک  در سنگ آهک یافت می شود. فرسایش صخره ها در دراز مدت باعث پراکنش قطعات سنگ آتشزنه در دامنه ها می شود که در نهایت به بستر مسیلها و رودخانه ها می رسند. جوامع دوره پارینه سنگی از هر دو نوع منابع اولیه و ثانویه سنگ آتشزنه استفاده می کردند. در مطالعه حاضر بر اساس بررسی های انجام شده در غار دواشکفت که در دوره پارینه سنگی میانه (پیش از حدود 40 هزار سال پیش) سکونتگاه انسانهای احتمالا نئاندرتال بوده و همچنین مکانهای باز در منطقه تپه ماهوری گاکیه در شرق کرمانشاه، سعی شده درباره شیوه ها استفاده ساکنان غار از منابع سنگ آتشزنه (چرت رادیولاریت) اطلاعاتی کسب شود. در نتیجه این مطالعه مشخص شده که ساکنان غار بیشتر از سنگ های آتشزنه محلی که در اطراف غار در دامنه جنوبی کوه طاق بستان-میوله یافت می شد، برای ابزار سازی استفاده می کردند. وجود تعداد کمتری سنگ آتشزنه مرغوب مربوط به منطقه گاکیه در غار نشان می دهد که ساکنان غار در مواردی برای تهیه سنگ مناسب تا فاصله حدود 15 کیلومتری از غار دور می شدند. 

 

برای دریافت مقاله اینجا را ببینید.

منبع:

بیگلری، فریدون (1391)، غار دواشکفت و الگوهای تامین و استفاده از منابع سنگی طی دوره پارینه سنگی میانی در دشت میانکوهی کرمانشاه، گزارش هاى باستان شناسى (8)؛ ويژه مجموعه مقالات همايش بين المللى باستان شناسى ايران: حوزة غرب، كرمانشاه، صص. 30-11، پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، تهران

تاریخچة پژوهش‌های پارینه‌سنگی ایران از آغاز تا اواخر دهة هفتاد

بیگلری، فریدون (1391)، تاریخچة پژوهش‌های پارینه‌سنگی ایران از آغاز تا اواخر دهة هفتاد، در مجموعه مقالات هشتاد سال باستان شناسی ایران، به کوشش یوسف حسن زاده و شیما میری، جلد 2، صص. 48-7، نشر پازینه با همکاری موزه ملی ایران و پژوهشکده باستان شناسی، تهران

نخستین گام‌های جدی در پژوهش‌های پارینه‌سنگی ایران پس از جنگ جهانی دوم را کارلتن کوون برداشته است. فعالیت‌های میدانی باستان‌شناسان امریکایی، کانادایی، انگلیسی، دانمارکی و باستان‌شناسان برخی کشورهای دیگر در دهة 1330خ (1950م) تا اواسط دهة 1350خ (1970م) اطلاعات ما را از فرهنگ‌های پارینه‌سنگی ایران، خصوصاً در زاگرس افزایش داد. اما مقطعی بودن این پژوهش‌های میدانی و نبود کاوش‌ها و بررسی‌های گسترده و مداوم باعث شد که ایران به‌رغم غنای آثار پارینه‌سنگی، در عرصه‌های بین‌المللی به جایگاه واقعی خود در پژوهش‌هاي پارینه‌سنگی دست نیابد. از سوی دیگر باستان‌شناسان ایرانی نیز به دلایل گوناگون بسیار دیرتر از سایر کشورهای منطقه وارد این عرصة پژوهشي شدند و عملاً از اواخر دهة 1360 و طی دهة 1370 بود که نخستین پژوهش‌های میدانی خود را انجام دادند. در نتیجة این تلاش‌های جدید مکان‌های متعددی در مناطق ناشناخته چون گیلان، حاشیة کویر مرکزی و همچنین زاگرس شناسایی، بررسي و نتايج آن منتشر شد. اما این تلاش‌های اولیه و انفرادی به علت نبود حمایت تشکیلات رسمی باستان‌شناسی کشور تا اواخر دهة 1370 گسترش چندانی نیافت. بازگشت مجدد باستان‌شناسان خارجی در دهة 1380 از سویی باعث آشنایی باستان‌شناسان جوان ایرانی با شیوه‌های جدید کاوش در مکان‌های پارینه‌سنگی شد و از سوی دیگر امکان بازنگری برخی نظریات پیشین را فراهم آورد. 

برای دریافت مقاله اینجا را ببینید

 

استقرارهای انسانَِ پلیستوسن در گیلان، جنوب غربی دریای مازندران، پژوهشهای اخیر

فریدون بیگلری و ولی جهانی (2012) مجله پیش از تاریخ اوراسیا، شماره 8 (1-2)، صص 28-3، انتشارات دانشگاه هاروارد.

مقاله حاضر مروری دارد بر پژوهشهای اخیر باستان شناسی پارینه سنگی در گیلان، واقع در جنوب غربی دریای  مازندران که بر اساس اطلاعات به دست آمده طی دهه گذشته نگاشته شده است. مکانهای شناسایی شده در گیلان مربوط به دوره های پارینه سنگی قدیم تا اواخر پارینه سنگی هستند و شامل غار، پناهگاه صخره ای و محوطه های باز اند. مکانهای پارینه سنگی قدیم گنج پر و دربند حاوی بقایای باستان شناختی مربوط به پلیستوسن میانی و یا احتمالا کهن تر هستند. از دوره بعدی یا دوره پارینه سنگی میانی تنها مکان شناسایی شده غار یرشلمان است. اما بقایای اواخر دوره پارینه سنگی حداقل از چهار غار و پناهگاه صخره ای و دو محوطه باز به دست آمده اند. در حال حاضر گیلان مستدل ترین شواهد صنعت آشولی در ایران و کهنترین سالیابی رادیومتریک مرتبط با سکونت انسان در فلات ایران را ارایه کرده است.


برای دریافت مقاله اینجا را ببینید.

گفتگویی درباره دوره پارینه سنگی میانی در ایران و انسانهای نئاندرتال

اخیرا مجله دانش روز برای شماره نخست خود گفتگویی با من داشتند که در آن با توجه به 10 سوال مطرح شده، سعی کردم اطلاعات به روزی درباره انسانهای نئاندرتال و  ویژگیهای آنها، دوره پارینه سنگی میانی در ایران و  یافته های جدید باستان شناسی مرتبط با این دوره در ایران و جهان را به خوانندگان مجله ارایه کنم. نسخه پی دی اف گفتگوی مذکور را در اینجا می توانید دریافت کنید.

نئاندرتال‌ها در کدام دوره و کجای ایران می‌زیسته‌اند؟
باستان شناسان با توجه به ویژگی‌های ابزارسازی دوره‌های مختلف پارینه سنگی، این دوران را به دوره‌های پارینه سنگی قدیم، پارینه سنگی میانه، پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی تقسیم کرده‌اند. دوران پارینه سنگی با ساخت اولین ابزارهای سنگی...


 آیا نئاندرتال‌های ایرانی زبان و هنر داشته‌اند؟
قابلیت تکلم و ارتباط کلامی از موارد مورد بحث در نئاندرتال‌ها است. زیرا نمی‌توان آن را به وضوح در استخوان‌بندی و شواهد باستان شناختی یافت. گرچه کشف استخوان «لامی»...


سنگواره نئاندرتال‌ها در چه مناطقی از ایران کشف شده؟
داستان کشف نخستین سنگواره انسان دوره پارینه سنگی در ایران به پس از پایان جنگ جهانی دوم و آغاز مجدد کاوش‌های باستان شناسان آمریکایی در جنوب غرب آسیا، بازمی‌گردد. یک دیرین انسان شناس آمریکایی به نام «کارلتون کوون»...


 نئاندرتال‌ها چگونه مردگان خویش را دفن می‌کردند؟
رویکرد نئاندرتال‌ها در مواجهه با مردگان خویش نیز از جنبه‌های خاص رفتار اجتماعی آنهاست که در گروه‌های انسان ریخت پیش از آنها، مشاهده نشده است...


 نئاندرتال ایرانی چه قیافه‌ای داشت؟
جمجمه نئاندرتال‌ها در مقایسه با جمجمه ما، دراز و دوکی شکل با سقفی کوتاه، پیشانی عقب رفته و کوتاه بود که در جلو، به دو قوس برجسته ابرویی ختم می‌شد...

بازسازی انسان نئاندرتال در موزه بندر عباس

شیوه زندگی و شکار میان نئاندرتال‌ها به چه صورت بود؟

باستان شناسان معتقدند که جمعیت هر گروه نئاندرتال بین 15 تا 30 نفر و در شرایط مساعد نزدیک به 50 نفر بوده است که به صورت کوچ‌رو و در جستجوی منابع خوراکی و دیگر مایحتاج...


نئاندرتال‌ها چه ابزارهایی در کارهای روزمره خود داشتند؟
فرهنگ ابزارسازی انسان نئاندرتال، «موستری» گفته می‌شود که ویژگی عمده آن استفاده از شیوه‌های مختلف تراش سنگ، برای تولید تراشه‌هایی است که یا از لبه تیز آنها استفاده می‌شد یا...


آیا نئاندرتال‌های ایرانی از آتش استفاده می‌کردند؟
در ایران، آثار استفاده نئاندرتال‌ها از آتش، به شکل قطعات ذغال و لایه‌های خاکستر در چندین مکان کاوش شده در غار «کنجی»، غار «قلعه بزی» و چند مکان دیگر...


نئاندرتال‌های ایران چه حیواناتی را شکار می‌کردند؟
در تعدادی از زیستگاه‌های کاوش شده دوره پارینه سنگی میانی ایران، در کنار دست ساخته‌های سنگی، بقایای گونه‌های مختلف جانوری خصوصا پستانداران علف‌خوار، به وفور یافت شده است...


دلایل انقراض نئاندرتال‌ها چه بود؟
انقراض نئاندرتال‌ها یکی از معماهای پیچیده باستان‌شناسی پارینه سنگی است و نظریه‌های مختلفی درباره آن مطرح شده است. در مجموع انقراض یک گونه در طبیعت، امری بدیهی است...

 


گزارش مقدماتی مطالعه بازمانده های جانوری غار کُمیشان  و سالیابی آن، گمانه زنی 1382


مرجان مشکور، جوانا  شهود و علی ماهفروزی

در بررسی مقدماتی پارینه سنگی اطراف بهشهر در سال 1382 توسط هیئتی از موزه ملی ایران و میراث فرهنگی مازندران به سرپرستی فریدون بیگلری و علی ماهفروزی، برش لایه نگاری در مقابل دهانه غار کمیشان حفاری شد که در نتیجه آن مجموعه قابل توجه ای از بازمانده های جانوری و دست ساخته های سنگی و دیگر بقایا به دست آمد. بازمانده های جانوری، بالغ بر 1100 قطعه، از برش لایه نگاری چاله K1 و رسوبات بجای مانده از حفاری غیر مجاز به دست آمد که عمدتا مربوط به علفخواران بزرگ و کوچک جثه است. با توجه به اینکه کلیه رسوبات به شیوه روشمندی سرند و ثبت و ضبط شده بود، شمار زیادی بازمانده های ریز مهره داران حفظ شده است. گونه های شناسایی شده شامل پستاندارانی چون گاوسانان، آهو، گراز، گربه وحشی، روباه، جوندگانی چون خرگوش، و سنجاب زمینی، پرندگانی چون هوبره، اردک سانان و غیره و ماهی و صدف دو کفه ای هستند.

برای دریافت مقاله اینجا را ببینید

ادامه نوشته

یاداشتی بر بررسی های جدید پارینه سنگی در کوهدشت، استان لرستان   


 بابک مرادی و فاطمه بختیاری 

بررسی پارینه سنگی شهرستان کوهدشت با هدف برآورد توان بالقوه اين منطقه از نظر وجود بقایای استقراری پارینه سنگی و مطالعه الگوي پراكندگي آنها و همچنین تهیه نقشه باستان شناختی پارینه سنگی منطقه در سال 1385 آغاز و تاکنون سه فصل از آن به انجام رسیده است. در این یادداشت کوتاه به نتایج فصل اول و دوم که در سالهای 86-1385 به انجام رسید می پردازیم. در این بررسی ها بخشهایی از هر منطقه بطور پیمایشی و فشرده بررسی شد که عمدتا در نواحی واقع در غرب و جنوب غرب کوهدشت متمرکز بود. طی دو فصل مذکور در مجموع تعداد 55 محوطه شامل غار، پناهگاه صخره ای و محوطه باز در منطقه کوهدشت شناسايي شد. بر خلاف انتظار ما شمار مکانهای شناسایی شده پارینه سنگی میانی بسیار اندک بود که عمدتا در جنوب شرق کوهدشت متمرکز بودند. اما شمار مکانهای شناسایی شده پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی بسیار بیشتر بود که برخی از آنها مجموعه های شاخص و غنی در برداشتند. از مکانهای مهم دوره پارینه سنگی جدید می توان به پناهگاههای خسروآباد، قلالون و شادابکوه 3 اشاره کرد و از مکانهای مهم دوره فرا پارینه سنگی می توان کلک رو و ورمر را نام برد. تعدادی از مکانها از هر دو دوره پارینه سنگی میانی و فراپارینه سنگی آثاری در بر داشتند که از این لحاظ حایز اهمیت هستند. در مجموع شمار زیاد مکانها پارینه سنگی جدید در این ناحیه از زاگرس بسیار قابل توجه است و می توان امیدوار بود با انجام کاوش در یکی از آنها بتوان درباره صنعت پارینه سنگی جدید منطقه و گاهنگاری آن اطلاعات جدیدی کسب کرد.

برای دریافت مقاله به اینجا مراجعه بفرمایید

کتاب مجموعه مقالات کارگاه آموزشی پارینه سنگی


در آبانماه 1388 و همزمان با همایش امکان ها و امکانات تحول آموزش در باستان شناسی ایران، چند کارگاه آموزشی برگزار شد که یکی از آنها مربوط به باستان شناسی  پارینه سنگی بود که بوسیله فریدون بیگلری، سامان حیدری گوران و کمال طاهری ترتیب داده شد. این کارگاه با بیش از 100 نفر شرکت کننده با بیشترین استقبال مواجه شد.

 مجموعه ای از مقالات به زبان فارسی و انگلیسی نیز برای این کارگاه آماده شده بود که در یک مجلد توسط دانشگاه بوعلی منتشر و همزمان با کارگاه آموزشی در اختیار شرکت کنندگان  قرار گرفت. نسخه پی دی اف کتاب را می توانید از اینجا دریافت کنید

انتشار ویژه نامه پژوهشهای جدید پارینه سنگی در ایران در نخستین شماره مجله باستان شناسی ایران

نخستین شماره مجله باستان شناسی ایران (شماره 1، پاییز و  زمستان 1389) منتشر شد. این مجله هر سال در دو شماره با مقالاتی در زمینه های مختلف مرتبط با باستان شناسی ایران و مناطق همجوار به زبان فارسی، انگلیسی و  فرانسه منتشر می شود. بخش انگلیسی شماره نخست به پژوهشهای جدید پارینه سنگی در  ایران اختصاص دارد که منعکس کننده گوشه ای از مطالعات جدیدی است که طی چند سال  اخیر در زمینه باستان شناسی پارینه سنگی ایران صورت گرفته است. این ویژه نامه با  عنوان " پژوهشهای جدید پارینه سنگی در ایران" و به کوشش فریدون بیگلری  شامل پنج گزارش مربوط به یافته های جدید از نقاط  مختلف ایران است که  از لحاظ زمانی مربوط به دوره های پارینه سنگی قدیم، میانی، پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی هستند. 

برای دریافت برخی از مقالات این شماره به اینجا مراجعه کنید.

برای مشاهده لیست مقالات به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید

ادامه نوشته